CO2 atmosfèric, escalfament global i efectes sobre la biosfera

Observacions

Aquest cas s’ha utilitzat a les classes de Ecologia general de Ciències Ambientals (2on curs 1er cicle) de la UAB. La nostra valoració es que el cas ha servit d’una banda per:
Pensem que el cas ha servit d’una banda per:

  1. Refermar els coneixements dels estudiants sobre aspectes bàsics del temari com els balanços energètics dels organismes i els ecosistemes, els efectes de les pertorbacions sobre els ecosistemes naturals, així com les causes i possibles impactes del canvi climàtic.
  2. Transmetre la utilitat dels models per fer prediccions sobre temes incerts i, alhora, valorar les suposicions i simplificacions en què es basen aquests models.
  3. Millorar l’actitud general dels estudiants davant l’assignatura. Com que el canvi climàtic és un tema que interessa particularment els estudiants de ciències ambientals, el fet d’adonar-se de que es poden fer servir les eines de l’ecologia per predir els seus efectes implica un augment del interès en vers l’assignatura.

Pel que fa a les limitacions, més enllà de les derivades del nombre d’alumnes i de la poca adequació de les aules pel treball en grup, cal destacar la necessitat d’introduir protocols prou versàtils com per adequar-se a les grans diferències en el ritme de treball entre grups. D’una banda, treballar amb classes grans obliga a fixar pautes més o menys definides que guiïn el treball dels alumnes, però alhora aquestes han de ser prou flexibles per fer que fins i tot els grups més avançats mantinguin el interès en la resolució del problema plantejat. S’han detectat també limitacions en el mètode d’avaluació, que en anys posteriors s’intentarà fer més participatiu.